Sabtu, September 18, 2010

'TALKIN' ESOK UNTUK SIAPA?


KUALA LUMPUR: Pelakon dan pelawak, M Rajoli, 64, yang terlantar sakit lebih setahun lalu, meninggal dunia di Hospital Ampang, di sini jam 10.45 malam tadi akibat sesak nafas.Turut berada di sisi ketika beliau menghembuskan nafas terakhirnya ialah isteri, Hashimah Md Din dan anak bongsunya, Muhd Arif.-Berita Harian Online.

Inna lilllah wa inna ilaihi raji'un...... Al Fatihah.....

Watak lebai dan watak crook yang dilakunkan oleh M Rajoli memang 'hidup'. Jika dia berdoa,mulutnya fasih menyebut kalimah arab seolah2nya kita sedang di dalam majlis ilmu atau zikir, bukan menonton filam.

Dengan lagak Undertaker WWF, M Rajoli berjaya menghidupkan watak samseng. Jarang pelakon berkebolehan melakonkan dua watak kontras. Itulah M Rajoli yang telah pergi tak kembali.

Pada Aki watak2 yang dibawa oleh beliau tidaklah keterlaluan di dalam segala segi [boleh diambil pengajaran] lebih2 lagi dunia filam kehilangan 'watak lebai' yang Aki percaya watak tersebut 'hidup' bukan kerana bakat dan hafalan skrip semata2 melainkan disertai oleh pengalaman hidup beliau.

Apa2 pun semoga Allah swt mencucuri rahmatNya keatas beliau. Talkin yang beliau baca di dalam filam Esok untuk Siapa mudah2an menjadi pengaran untuk semua -Sekian.

G1- M.Rajoli dari http://www.budiey.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون